Een brug bouwen tussen uw bedrijf, de vakpers en uw klanten door een perscampagne of door adverteren?

Perscampagne

Public relations (PR) en mediarelaties worden vaak door elkaar gebruikt, maar dat is niet helemaal juist. Mediarelaties verwijzen naar de relatie van een bedrijf of organisatie met de (vak)pers, terwijl public relations draaien om de relatie met het algemeen publiek. Mediarelaties hebben daarin wel een belangrijke  brugfunctie.

Mediarelaties zijn het werken met de (vak)pers of journalisten, om doelgroepen te informeren over de missie, het beleid, de producten en diensten van uw bedrijf, op een  consistente en geloofwaardige manier. Het doel van zo’n perscampagne is om positieve berichtgeving maximaliseren, zonder er voor te betalen zoals bij een advertentie.

Voorbeelden zijn:

  • Het schrijven en versturen van op maat geschreven persberichten naar de Nederlandse en Europese vakpers
  • Het onderhouden van relevante perscontacten voor een effectief persbeleid
  • Het regelen van interviews met vakjournalisten
  • Het organiseren van een persbezoek, -conferentie of productlancering voor de pers
  • Ontwikkelen van case-studies

De beslissing om een nieuwsitem te plaatsen, ligt bij de redactie. Maar het aanbieden van een goed persbericht en fotomateriaal maakt de kans dat het door de media wordt opgepakt wel groter. Het gebruik van social media als Facebook, Pinterest, LinkedIn of Twitter vallen buiten mediarelaties. Er is immers geen redactie waarmee een relatie moet worden opgebouwd. Het zijn wel belangrijke hulpmiddelen voor de verdere verspreiding van nieuws.

Mediamonitoring

Meten is weten, dat geldt ook voor het versturen van persberichten. Want wat is er met uw persbericht of interview gebeurd? Door middel van mediamonitoring levert Bridge B2B op verzoek maandelijks een overzicht van de media waar uw nieuws in is gepubliceerd en wat daarvan de PR-waarde bedraagt.

Mijn bedrijf wil een perscampagne

Advertising

Waar mediarelaties gebruikmaken van free-publicity, gaat het bij advertenties om betaalde content of uitingen. Waar mediarelaties vooral geschikt zijn voor het delen van nieuws en het opbouwen van naamsbekendheid of reputatie, helpen advertenties en betaalde content vooral voor het onderhouden daarvan.

Welke media moet u kiezen als uw wilt gaan adverteren, zodat u uw doelgroep optimaal bereikt? Bridge B2B maakt een mediaselectie en regelt vervolgens ook de inkoop van advertentieruimte voor u. Zowel print als online, in binnen- en buitenland.

Mijn bedrijf wil adverteren

Communicatieondersteuning

Ook voor tijdelijke ondersteuning van uw communicatieteam, bijvoorbeeld tijdens een vakbeurs, evenement of persconferentie, kunt u terecht bij Bridge B2B. Zo komt u sneller in contact met de vakpers en kan uw bedrijf relevante mediarelaties opbouwen.

Investeer vandaag nog in uw mediabeleid en neem contact op met Bridge B2B: +31 (0)657 321 649 of info@bridge-b2b.nl.